Saisiko olla hakukoneystävällistä vai hakukoneoptimointia?

Kuten edellisessä kirjoituksessa jouduin myöntämään niin hakukoneoptimoinnin perusteet ovat hyvin selkeitä ja monet verkkosivuston tekijät tekevätkin hyvää jälkeä etenkin teknisen optimoinnin näkökulmasta. Jokainen meistä on varmasti kuullut termin “hakukoneystävällinen sivusto”, mutta se ei tarkoita samaa asiaa kuin hakukoneoptimointi.

Valitettavan usein olen törmännyt siihen, että sivuston tekijä lupaa asiakkaalle hakukoneoptimoinnin kaupanpäälliseksi tai myydään optimointia hakukoneystävällisyyden nimissä. Haluatko saada selville tarjousvaiheessa myydäänkö sinulle hakukoneystävällistä sivustoa vai hakukoneoptimointia? Seuraavalla kysymyksellä olen itse saanut monen sivuston tekijän hiljaiseksi:

“Mitä aiotte tehdä luonnollisen hakukonenäkyvyyden eteen sivuston julkaisun jälkeen”?

Monet sivuston tekijät ovat lisänneet palvelutarjontaansa hakukoneoptimoinnnin, vaikka heillä ei olisi siitä juurikaan käytännön kokemusta. Toki monista yrityksistä löytyy osaavia ohjelmointivelhoja, jotka koodailevat sivustosta hakukoneystävällisen ja parhaimmassa tapauksessa semanttisestakin puolesta huolehditaan kohtuullisesti. Pitäisi kuitenkin muistaa, että hakukoneoptimointi on ennen kaikkea jatkuva projekti. Kaiken tärkeän perustyön (avainsana-analyysistä lähtien) lisäksi se pitää sisällään vähintään ulkoisten linkitysten kehittämistä, uusien ideoiden hyödyntämistä sekä analytiikan seurantaa että raportointia. Olisi myös muistettava, että nykypäivänä hakukoneoptimointia ei tehdä ainoastaan itse sivustoille ja tästä hyvänä esimerkkinä mainittakoon Google Maps/Local -profiilisivut.

Monen sivuston kävijämääristä suurin osa tulee luonnollisesta hakukoneliikenteestä ja ilman brändisanojakin kävijämäärät ovat prosentuaalisesti todella suuri osa. Jokainen hakukoneoptimoinnin projekti ei ole kultainen menestystarina, mutta huolehtimalla sivuston luonnollisesta hakukonenäkyvyydestä varmistat ennen kaikkea sen, että mahdollisiin ongelmatilanteisiin reagoidaan heti tai hakukoneiden uudet muutokset otetaan huomioon ennen kilpailijoita.

Poikkeustapauksiakin onneksi löytyy sivuston tekijöiden joukosta ja eräät osaavat arvostaa ulkopuolista hakukoneoptimoinnin konsulttia. Parhaimmassa tapauksessa saamme heidät ja kotisivuprojektin näyttämään entistäkin onnistuneemmalta asiakkaan silmissä. Me emme ole astumassa toisten varpaille vaan monesti analysointimme tuottaa lisätyötä eli laskutettavaa työtä sivuston tekijöille. Me olemme se taho, joka ottaa loppupeleissä vastuun kaikista pienistä pilkunviilauksista liittyen luonnolliseen hakukonenäkyvyyteen. Jatkossa asiakas kääntyy meidän puoleen, kun tulee ongelmia hakukonenäkyvyyteen liittyen ja näin sivuston tekijät saavat keskittyä rauhassa omaan tekemiseensä.

Digimarkkinoinninkin yrityksiä on moneen lähtöön, hakukoneoptimoinnin konsulteista puhumattakaan. Nykypäivänä saamme asiakkailta konsultoinnin pyyntöjä missä toivotaan vielä ylimääräistä ulkopuolista näkemystä vaikka asiakas olisi palkannut sivuston tekijän ja oman hakukoneoptimoinnin konsultin. Ei tässä toiminnassa mitään vikaa ole joskin muistutan asiakasta siitä, että hakukoneoptimointiin ei ole täydellistä oikeaa kaavaa vaan monilla asioilla on erilaisia näkökulmia. Täten kuka tahansa hakukoneoptimointia ymmärtävä osaa kommentoida negatiivisestikin toisen optimointiyrityksen tekemiä toimenpidesuosituksia. Helppoa ei siis ole asiakkaillakaan, jotka joutuvat kohtaamaan mitä erilaisimpia myyntitykkejä harhaanjohtavienkin lupausten kera. Ei välttämättä paras, mutta ensimmäinen neuvoni asiakkaille on: “halvalla saa harvoin hyvää”.

Jätä kommentti