Ihmisten johtaminen ja rekrytointi

Yksikään menestystä tavoitteleva yritys ei voi jättää huomioimatta henkilöstön merkityksellisyyden, sitoutumisen ja viihtyisyyden kokemusta. Jos joku väittää sinulle, että töiden tekeminen ei saisi olla hauskaa, vaihda seuraa välittömästi.

Merkityksen merkitys
Merkityksellisyyden luominen on tärkein asia rooleja ja työtehtäviä jaettaessa. Jos myyjä ei motivoidu omasta työstään eikä halua tehdä asiakkaiden eteen parastaan, jotain on perusasioiden osalta pielessä. On hyvä kuitenkin tunnistaa se tosiseikka, että ihmiset motivoituvat erilaisista asioista. Yhdelle tärkein ajuri työssä ovat mielenkiintoiset projektit tai toimeksiannot, toiselle palkka ja bonusjärjestelmä, kolmannelle mahdollisuus tehdä töitä tiimissä ja neljännelle asiakkaan onnistumisen kokemukset. Monelle se on yhdistelmä kaikista edellä mainituista.

Saako enää motivoida?
Talouselämän (2.4.2018) artikkelissa ruotsalainen johdon valmentaja Carl-Erik Herliz jakaa vinkkejä nykyjohtajille. Hänen mukaansa johtajien tulisi unohtaa asioiden selittely ja pyrkimys motivoida alaisiaan. Tärkeintä olisi kyky kohdella työntekijöitä kuin aikuisia – eli antaa alaisten motivoida itse itsensä ja löytää ratkaisut vaikeissa tilanteissa. Kuulostaa sangen itseohjautuvalta lähestymistavalta.

Toisaalta eri-ikäisten ja -taustaisten osaajien tarpeet ovat hyvin erilaisia ja tämä tulisi ottaa myös johtamisessa huomioon. Kaikilla työntekijöillä ei ole sisäänrakennettua kykyä tarkastella haasteita eri näkökulmista tai pyytää apua tarvittaessa. Hyvin menestyvään tiimiin tarvitaan erilaista osaamista ja kokemusta jopa ristiriitaisista lähestymistavoista.

Tekoäly on jo osa rekrytointia
Tekoälyn hyödyntäminen rekrytoinnissa on lisääntynyt vauhdilla. Esimerkiksi Barona hyödyntää valittuja osaamisavainsanoja osana sopivien kandidaattien seulontaa massasta. Moni rekrytointiyritys pyrkii myös automatisoimaan hakijaviestintäänsä ajansäästön ja työnantajamielikuvan kehittämiseksi.

Millainen myyjä sopii myyntitiimiisi?
Kannattaa miettiä tarkasti, millainen myyjä sopii osaksi yrityksesi arvomaailmaa, yrityskulttuuria ja asiakkuustiimiä. Samasta puusta veistetyt myyjät eivät tuo lisäarvoa pitkässä juoksussa. Kannattaa siis rohkeasti palkata erilaisia osaajia ja hakea erityisesti digimyyntiä, tekoälyä sekä asiakaslähtöisyyttä edistäviä osaajia. Viesti yrityksesi strategisista tavoitteista, seurannasta ja palkitsemisjärjestelmästä avoimesti, jolloin saat myyjäsi sitoutettua yhteiselle matkalle ketterästi.

Jos haluat oppia lisää ihmisten johtamisesta ja rekrytoinnista, ilmoittaudu Myyntikapinan seminaariin PE 18.5.2018 täällä.

Ruban vinkit:

  • Viesti avoimesti ja myyvästi yrityksesi työkulttuurista ja avoimista tehtävistä.
  • Panosta digimyyntiä ja tekoälyä ymmärtäviin tulevaisuuden myyjiin.
  • Korosta rekrytoinnissa empatiakykyisten ja asiakaslähtöisten myyjien etsimistä.
  • Tutki voisiko tekoäly toimia rekrytoinnin tehostajana ja tukena.
  • ”Kaikki myyvät” -periaate ohjaa palkitsemista, jolloin koko henkilöstö saadaan sitoutumaan asiakaslähtöiseen toimintaan.
  • Jokaisella myyntisolun jäsenellä tulee olla pääsy reaaliaikaiseen datanäkymään, jossa voi seurata omien ja tiimin tavoitteiden toteutumista.

Mika RubanovitschComment