VIERASBLOGI: Jesse Nurkkala - Myyntijohtaja – Profeetasta näkymättömäksi selkärangaksi

Myyntijohtajia tai ylipäänsä ylintä johtoa rekrytoitaessa kysellään usein erilaisten visioiden, näkemysten sekä kehityssuunnitelmien perään. Aloitin hiljattain Academic Workin uutena myyntijohtajana - ilman vuosien kokemusta. Myynnissämme on tehty mahtavaa tulosta jo pidempään ja nyt minulta kysyttiinkin, mikä on minun visioni ja lisämausteeni myyntiin, jolla firma viedään jälleen uudelle tasolle.

En oikeastaan osannut vastata kysymykseen. Totesin, etten ole keksinyt omaa visiota, jota kohti haluaisin palavasti lähteä myyntiorganisaatiotamme ajamaan. Tämä sai minut hetkeksi kyseenalaistamaan itseni – olenko oikeassa paikassa, kun en osaa täsmällisesti vasta, millä toimenpiteillä myynnistämme tehdään entistä mahtavampi koneisto?

Usein toivotaan, että tuleva johtaja ottaa profeetan roolin organisaatiossaan. Usein kovaääninen mielipiteiden esittäminen ja tilan haltuunotto, jolle vuosien kokemus tarjoaa oivan kaikupohjan, sekoitetaan ammattitaitoon ja pätevyyteen. Se, että jäin sanattomaksi, kaiveli mieltäni. Tulin kuitenkin johtopäätökseen, että näkemykseni myyntiorganisaation tulevasta kehityksestä on itseasiassa kokoelma muilta kopioituja ajatuksia ja ideoita, joita olen yksin ja yhdessä muiden kanssa jatkojalostanut. Näkemyksen ei mielestäni tarvitsekaan olla valmiina aloittaessa, eikä näkemyksen tarvitse olla yksin minun käsialaani. Koen tällä hetkellä, että on jopa hedelmällisempää, että näkemys muodostuu ajan kuluessa yhteistyössä kollegoiden kanssa.


Voisivatko tyypillisesti itsevarman äänekkäät myyntijohtajat ollakin huoneen viimeisiä henkilöitä äänessä?


Voisiko todellinen myynnin johtamisen ammattitaito ilmetä omien visioiden kuuluttamisen sijaan kyvyssä haalia sidosryhmien ja kollegoiden ajatukset yhteen ja tunnistaa näiden joukosta parhaimmat jatkojalostukseen? Saako myyntijohtaja myöntää, että uudet muutokset ja kehitystoimenpiteet eivät olekaan hänen takataskussaan firmaan kulkeutuneita viisauksia?

Näen modernin myyntijohtajan tehtävän paljolti myyntiorganisaation palvelijana - usein jopa tietyllä tapaa näkymättömänä tukena. Johtaja tietää tekevänsä työnsä hyvin, kun kaikki sujuu ja häntä ei oikeastaan tarvita. Myyntijohtaja huolehtii, että organisaation noudattama prosessi on mutkaton ja rakentaa ympäristöä, jossa tuloksenteko on mahdollisimman esteetöntä. Tämän myötä kyky kuunnella myyjiä on erittäin oleellista - aivan kuin myyjilläkin heidän palvellessaan asiakkaitaan.


Myynnin johtaminen kaipaa uudelleenbrändäystä


Myynti, kuten muutkin roolit, ovat digitalisaation myötä vahvasti murroksessa. Social sellingit ja muut tekevät tuloaan. Ne uudistavat tapoja myydä, kohdata asiakkaita samalla luoden uutta hohtoa perinteisen myynnin ympärille. Tämä uudelleenbrändäys on tärkeää, sillä kaikki kasvu lähtee myynnistä. Myös myynnin johtaminen kaipaa samanlaista uudistumista. Odotan itse innolla millaiseksi ala on muuttumassa – ehkä löydän oman profeettamaisen visioni samalla. Tai vähintään opin vielä paremmaksi organisaationi kuuntelijaksi ja tukijaksi.

Jesse Nurkkala
Head of Sales
Academic Work