VIERASBLOGI: Valtteri Karjula - Mitä varten myyjät kaipaavat arvostusta?

Myyjän työ on joka vuosi vaikeampaa, vaikka samaan aikaan myyjien arvostus ei näytä kasvavan samaan tahtiin.  Myyntikapinan aiemmassa blogissa kehotettiin myyjiä arvostamaan itse itseään, mutta mitä varten myyjät tarvitsevat arvostusta? Millä tavoin se saadaan nousuun?

Moni tuntemani, oikeasti menestyvä, myyjä ei koe tarpeelliseksi kehua tuloksistaan. Tämä voi olla muille ihmisille ensimmäinen signaali siitä, ettei hän arvosta omaa työtään. Tässä ajassa haluamme nimittäin kuulla asioista puhuttavan. Hyvä myyjä ei siltikään puhu, ei vaikka tuloksen takaa paljastuu vuosien mittaista nöyrää tekemistä ja varmasti jatkuvaa tyytyväisyyttä myyjän ammattia kohtaan. Ja ei puhu muuten oikein kollegatkaan, vaikka tietävät kyseisen myyjän kantaneen yrityksen lippua ylpeänä ja eturintamassa.

Toinen ääripää tästä on myytti sankarimyyjästä, joka itse ja yksin tekee tuloksen ja muistaa siitä varmasti kertoa. Näitä yleisiä harhaluuloja ruokkii varmasti yksilöllisyyttä korostava aikamme, mutta ongelma ei ole niinkään oman työn kertomisessa vaan siinä, millä kulmalla kerromme viestiämme. Itse paljon viestivänä en kokisi tätä muuten ongelmaksi, mutta voisiko näillä puheilla olla yhteyttä mielikuvaan, varsinkin nuorten sellaiseen, millä he perustelevat hakemattomuuttaan myyjien avoimiin työpaikkoihin?


"Työnhakijoiden viesti ei ole kummoinen korjattavaksi. He eivät vain halua tehdä myyntiä, koska siitä on jokin väärä mielikuva."


Asiaan on onneksi tulossa parannusta. Ammattimaiset myyjät kertovat avoimesti tyytyväisyydestään ammattiaan kohtaan ja suurin osa viesteistä kirjoitetaan me-muodossa. Ammattilaiset oivaltavat yhteistyön merkityksen ja heillä on vara antaa tunnustusta muillekin. Kehuja voi toki tuhlata kukin niin paljon kuin sielu sietää, mutta liiotteluun ei kannata kenenkään käyttää aikaa. Ei vaikka sillä saisikin enemmän huomiota. Nyt viimeistään on aika saada myös tyytyväiset myyjät ääneen!

Myyntiura ponnahduslautana vai päämääränä?

Toinen keino myyjien arvostuksen lisäämiseen on uusien ja vanhojen myyjien kohtelu. Jos yhteenkään yritykseen löydetään uusi myyjä, ensimmäisestä päivästä lähtien saamme organisaatioon todella innostuneen työntekijän. Tällöin on äärimmäisen tärkeää, että hänen luomat odotukset uutta yritystä ja ammattiaan kohtaan ovat linjassa toteutumisen kanssa. Se ei tarkoita etuoikeuksia, vaan uutta työntekijää odottaa työpaikalla uudet työkaverit, vaikka freshit varusteet sekä suunnitelmat työntekijän perehdyttämiseen. 

Myyjien arvostus on tärkeää siksi, että siitä loppu viimein kärsii asiakas. Jos arvostus on mittari mielikuvista, on se myös syy siihen, miksi niin moni myynnin avoin työpaikka jää ilman tekijää. Totta kai myyjiä ei ole koskaan liikaa, mutta todennäköisesti niillä joilla mennään nyt, sattuu olemaan aikamoinen kiire. Täten asiakkaat kärsivät pienillä resursseilla tehtävistä myyntitöistä, jolloin kohtaaminen ja asiakaspalvelu-tilanteet jäävät myös vajaiksi. 


"Koska emme myyjinä voi asiakasta tästä tilanteesta syyttää, on aivan totta, että meidän on ensin itse arvostettava itseämme."


Oman empiirisen tutkimuksen mukaan kauan myyntiä tehneet ovat todennäköisesti myös tyytyväisiä myyjän ammattiinsa. Päätös myyjäksi "jäämisestä" ei automaattisesti tarkoita sitä, että yksilö haluaisi lopettaa kehittymisen. Ei, vaan sillä, lähinnä henkisellä, päätöksellä on sellainen arvo, että sen jälkeen myyjä vapautuu kärjistetysti palvelemaan sataprosenttisesti asiakasta. Hän antaa myyjän työn olla hänelle tapa, jolla  hän pääsee myös oman elämänsä tavoitteeseen.

Valtteri Karjula toimii markkinoijana ja kirjoittajana Baronalla. Barona myös mukana yhteistyössä Myyntikapinassa. Twitter: @valtterikarjula


Mika RubanovitschComment