Botti myynnin apurina

Asioidessasi verkossa keskustelet yhä useammin myyntirobotin kanssa ihmisen sijaan. Chatbotteihin eli tekoälyllä varustettuihin asiakaspalvelijoihin törmää nykyisin kaikkialla rautakaupan verkkokaupasta Kelan verkkosivuihin. Moni myynnissä työskentelevä on säikähtänyt työmarkkinoiden mullistusta, koska pelkää oman työpanoksensa korvautuvan robotilla. Mikään ammattikunta ei ole muutoksen saavuttamattomissa, jopa lääkärien ja lakimiesten on mietittävä työnkuvaansa jatkossa uudelleen. Onkin aiheellista pohtia, tarvitaanko ihmismyyjää enää tekoälyn aikakaudella.


Suorittava työ siirtyy boteille


Elämme automatisaatiokehityksen neljännen vaiheen kynnyksellä, kun suorittavien työtehtävien tekeminen alkaa olla kustannustehokkainta koneiden toimesta. Paniikkiin ei silti kannata mennä. Automaatio on ennenkin helpottanut ihmisen arkea. Sukupolvet meitä ennen ovat saaneet kehityksestä apuja alkaen Kehruu-Jennyistä tehtaiden tuotantolinjojen kautta järjestelmien automatisointeihin asti. Myös myynnissä suorittava työ siirtyy tekoälyn hoidettavaksi. Chatbotin etu asiakaspalvelijaan nähden on sen nopeudessa, 24/7/365-valmiudessa, virheettömyydessä ja edullisuudessa. Erityisesti usein toistuviin kysymyksiin vastaamisessa tekstin tunnistusta hyödyntävä robotti toimii hyvin. Chatbot kerää vertailudataa ja pystyy antamaan näkemyksensä sekunneissa. Chatbot mahdollistaa yhteydenpidon asiakkaaseen silloin, kun myyjä nukkuu. Se on kuin myyjän toinen käsipari hektisessä maailmassa, jossa asiakkaan ostotarve ei katso aikaa eikä paikkaa.


Jos haluat kuulla lisää tekoälyn vaikutuksesta myyntiin, ilmoittaudu Myyntikapinan seminaariin 18.5.2018 täällä:


Myyjän etuna on äly ja empatiakyky


Asiakkaan empatiakyvyn tarve on lopulta ihmismyyjän pelastus. Ihmismyyjä saa keskittyä syventämään asiakassuhdetta ja hiomaan vuorovaikutusta. Asiakas saa osaavalta myyjältä kohdennettua palvelua ja eri tilanteisiin sopivaa vuoropuhelua. Tekoäly auttaa ehkä muistamaan asiakkaan syntymäpäivän ja mieltymykset, mutta lopullisen palvelukokemuksen varmistaa jatkossakin myyjä asiakkuustiiminsä kanssa. Toimittaja Mika Hämäläinen kehottaa kehittyvien tekniikoiden (T&T, 19.1.2018) osalta malttiin. Tekniikalla ei ole ainakaan vielä älyä, mutta älyllä on käytettävissään tekniikkaa. Myyjä voi siis parhaimmillaan hyödyntää teknisiä työkaluja ja ohjata niiden avulla myyntiään.

Ruban vinkit:

Juhlapuheiden sijaan kannattaa keskittää energia tekoälyn testaamiseen ja hyödyntämiseen. Mieti, miten tekoäly vaikuttaa sinun bisnekseesi ja ota se käyttöön heti.

Rohkaise yrityksesi keskijohtoa nopeampaan muutokseen saavutettavien hyötyjen kautta. Mieti, miten voit ohjata rutiinitehtäviin käytettyä aikaa kohti tuottavampaa ja luovempaa työtä.

Älä mittaa vain Facebook-sivujesi näkyvyyttä jatkossa. Tekoälyn mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Testaa, mikä toimii juuri sinun bisneksessäsi parhaiten ja ota etumatkaa muihin.

Testaa alkuun esimerkiksi ilmaisilla ladattavilla ohjelmilla tekoälyn toimivuutta omassa myyntitiimissäsi ja investoi sitten bisnekseesi parhaiten sopiviin työkaluihin.

Muista, että mikään toimiala tai bisnes ei ole tekoälyn osalta ”turvassa”. Toimi siis jo tänään, jotta pääset tekoälyn vauhtiin mukaan.


Jos haluat kuulla lisää tekoälyn vaikutuksesta myyntiin, ilmoittaudu Myyntikapinan seminaariin 18.5.2018 täällä:

 

 

 

 

Mika RubanovitschComment