Saisiko olla hakukoneystävällistä vai hakukoneoptimointia?

Kuten edellisessä kirjoituksessa jouduin myöntämään niin hakukoneoptimoinnin perusteet ovat hyvin selkeitä ja monet verkkosivuston tekijät tekevätkin hyvää jälkeä etenkin teknisen optimoinnin näkökulmasta. Jokainen meistä on varmasti kuullut termin “hakukoneystävällinen sivusto”, mutta se ei tarkoita samaa asiaa kuin hakukoneoptimointi.

Valitettavan usein olen törmännyt siihen, että sivuston tekijä lupaa asiakkaalle hakukoneoptimoinnin kaupanpäälliseksi tai myydään optimointia hakukoneystävällisyyden nimissä. Haluatko saada selville tarjousvaiheessa myydäänkö sinulle hakukoneystävällistä sivustoa vai hakukoneoptimointia? Seuraavalla kysymyksellä olen itse saanut monen sivuston tekijän hiljaiseksi:

“Mitä aiotte tehdä luonnollisen hakukonenäkyvyyden eteen sivuston julkaisun jälkeen”?

Monet sivuston tekijät ovat lisänneet palvelutarjontaansa hakukoneoptimoinnnin, vaikka heillä ei olisi siitä juurikaan käytännön kokemusta. Toki monista yrityksistä löytyy osaavia ohjelmointivelhoja, jotka koodailevat sivustosta hakukoneystävällisen ja parhaimmassa tapauksessa semanttisestakin puolesta huolehditaan kohtuullisesti. Pitäisi kuitenkin muistaa, että hakukoneoptimointi on ennen kaikkea jatkuva projekti. Kaiken tärkeän perustyön (avainsana-analyysistä lähtien) lisäksi se pitää sisällään vähintään ulkoisten linkitysten kehittämistä, uusien ideoiden hyödyntämistä sekä analytiikan seurantaa että raportointia. Olisi myös muistettava, että nykypäivänä hakukoneoptimointia ei tehdä ainoastaan itse sivustoille ja tästä hyvänä esimerkkinä mainittakoon Google Maps/Local -profiilisivut.

Monen sivuston kävijämääristä suurin osa tulee luonnollisesta hakukoneliikenteestä ja ilman brändisanojakin kävijämäärät ovat prosentuaalisesti todella suuri osa. Jokainen hakukoneoptimoinnin projekti ei ole kultainen menestystarina, mutta huolehtimalla sivuston luonnollisesta hakukonenäkyvyydestä varmistat ennen kaikkea sen, että mahdollisiin ongelmatilanteisiin reagoidaan heti tai hakukoneiden uudet muutokset otetaan huomioon ennen kilpailijoita.

Poikkeustapauksiakin onneksi löytyy sivuston tekijöiden joukosta ja eräät osaavat arvostaa ulkopuolista hakukoneoptimoinnin konsulttia. Parhaimmassa tapauksessa saamme heidät ja kotisivuprojektin näyttämään entistäkin onnistuneemmalta asiakkaan silmissä. Me emme ole astumassa toisten varpaille vaan monesti analysointimme tuottaa lisätyötä eli laskutettavaa työtä sivuston tekijöille. Me olemme se taho, joka ottaa loppupeleissä vastuun kaikista pienistä pilkunviilauksista liittyen luonnolliseen hakukonenäkyvyyteen. Jatkossa asiakas kääntyy meidän puoleen, kun tulee ongelmia hakukonenäkyvyyteen liittyen ja näin sivuston tekijät saavat keskittyä rauhassa omaan tekemiseensä.

Digimarkkinoinninkin yrityksiä on moneen lähtöön, hakukoneoptimoinnin konsulteista puhumattakaan. Nykypäivänä saamme asiakkailta konsultoinnin pyyntöjä missä toivotaan vielä ylimääräistä ulkopuolista näkemystä vaikka asiakas olisi palkannut sivuston tekijän ja oman hakukoneoptimoinnin konsultin. Ei tässä toiminnassa mitään vikaa ole joskin muistutan asiakasta siitä, että hakukoneoptimointiin ei ole täydellistä oikeaa kaavaa vaan monilla asioilla on erilaisia näkökulmia. Täten kuka tahansa hakukoneoptimointia ymmärtävä osaa kommentoida negatiivisestikin toisen optimointiyrityksen tekemiä toimenpidesuosituksia. Helppoa ei siis ole asiakkaillakaan, jotka joutuvat kohtaamaan mitä erilaisimpia myyntitykkejä harhaanjohtavienkin lupausten kera. Ei välttämättä paras, mutta ensimmäinen neuvoni asiakkaille on: “halvalla saa harvoin hyvää”.

Olen hakukoneoptimoinnin ammattilainen, sinä luultavasti et

Hakukoneoptimointi on rakettitiedettä. Hakukoneoptimoinnin guruksi on hyvät eväät mikäli taustalta löytyy pitkästä matematiikasta täydelliset arvosanat, vapaa-aika menee tieteen parissa ja takataskussa on Mensa ry:n jäsenkortti. Edellä mainitut asiat ovat tärkeitä mikäli haluat ymmärtää hakukoneiden algoritmeja ja testata niitä omassa laboratoriossa.

Edellinen kappale ruokkii vanhoja myyttejä hivellen omaakin itsetuntoa. Sain kuitenkin lyhyestä matematiikasta huonot arvosanat, tieteen osaamiseni rajoittuu “Myytinmurtajat” tv-sarjan katsomiseen ja Mensan jäsenyys ei ole eksynyt edes haaveuniini. Usean vuoden kokemuksen jälkeen voin kuitenkin todeta, että käy tämäkin työstä. Aivan kuten monissa muissa ammateissa “mitä enemmän teet sitä, sitä paremmaksi tulet”.

Kuka tahansa meistä oppii nopeasti myös vaikkapa siivoamaan. Kokenut ammattilaissiivoja hoitaa kuitenkin perustyön aina 100%:n tehokkuudella ja vaikeimpiin ongelmiin siivousgurulla on takataskussaan viimeisimmät niksit, joista sinä et ole lukenut edes Niksi-Pirkasta. Aina ei ymmärretä, miksi halutaan palkata ammattilainen asialle. Kuka tahansa voi hoitaa siivoamisen taikka hakukoneoptimoinnin?

Hyvä markkinointipäällikkö,

et ole hakukoneoptimoinnin ammattilainen. Tiedämme sinun hallitsevan isoja kokonaisuuksia ja ainakin hakukoneoptimointi kannattaa ulkoistaa ellei jopa koko digimarkkinointi. Saat paljon enemmän aikaiseksi hallitsemalla kokonaiskuvaa, ruoskimalla mainostoimistoa ja muita konsultteja vaikkapa hakukoneoptimoinnin parissa. Älä oikeasti kuvittele, että käymäsi Internet-markkinoinnin 8h pikakurssi olisi tehnyt sinustakin hakukoneoptimoinnin gurun.

Hyvä sivuston tekijä,

et ole hakukoneoptimoinnin ammattilainen. Enkä sano sitä vain kateudestani koodaustaitoihisi. Päätit sitten muiden tavoin lisätä palvelukuvaukseen hakukoneoptimoinnin vaikka sinulla ei ole siitä kokemusta. Hakukoneoptimointi ei ole valitettavasti kertaluontoinen projekti ja tulet saamaan asiakkaat kimppuusi, jos lupaat sivuston lisäksi hakukoneoptimoinnin “avaimet käteen” -periaatteella. Otan sinut vielä tarkemmin käsittelyyni tulevassa blogikirjoituksessa.

Hyvä myyntiguru (ja muut markkinoinnin superstarat),

et ole hakukoneoptimoinnin ammattilainen. Olet yhden miehen armeija ja ymmärrän tarpeesi hehkuttaa blogissasi omaa osaamistasi. Referoimalla artikkeleita muiden blogeista ja twiittaamalla niistä kymmenen kertaa päivässä ei tee sinusta vielä optimoinnin gurua. Ai olet saanut sivustoja hakutulosten kärkipäähän verkkotunnuksissa esiintyvillä avainsanoilla? Kymmenen pistettä, papukaijamerkki ja nyt voit olla hiljaa.

Hyvä mainostoimiston työntekijä,

et ole hakukoneoptimoinnin ammattilainen. Maailma muuttuu ystäväni, mutta kaikkea ei tarvitse osata. Osaat hemmetin paljon muuta ja ole ylpeä siitä. Tarjoa keskinkertaista soossia tai laita liidiä tulemaan niin hoidetaan yhdessä asiakas tyytyväiseksi.

Hyvä opiskelija,

et ole hakukoneoptimoinnin ammattilainen. Jos oikeasti haluat tulla hakukoneoptimoinnin ammattilaiseksi niin sinun pitää osata tehdä vähän muutakin kuin mitä muut keskustelupalstoilla kertovat tai ainakin tarvitset hyvän suodattimen. Innokkuutesi on ihailtavaa, mutta laita hakemusta alan firmoihin kesätyöntekijäksi ja mene oppimaan lisää.
ps. Shokkipaljastus vain sinulle, Meta Keywords -elementti ei ole se aivan tärkein asia.

No miten sitten?

Tekninen osaaminen luo hyvät lähtökohdat tavoitellessasi hakukoneoptimoinnin gurun titteliä, riippumatta siitä, onko taidot haettu koululaitokselta (wtf, koulusta?) tai kovalla oma-aloitteisella opiskelulla. Ei sinun tarvitse tuntea optimointia jokaisella sydämen lyönnillä, mutta jonkinasteista palavaa halua optimoinnin maailmaan tarvitaan. Ennen kaikkea tarvitaan halua oppia ja selvittää asioita. Erääksi tärkeäksi piirteeksi nostaisin tarkkaavaisuuden. Sinun tarvitsee huomata/löytää pieniä tärkeitä asioita mistä muut eivät ole kiinnostuneita tai eivät vain jaksa välittää. Kuten missä tahansa työssä, intohimo luo ensimmäisen kipinän ja suureksi paloksi se muuttuu vuosien kokemuksen avulla. Mitä enemmän virheitä ja epäonnistumisia koet matkan varrella, niin luultavasti sitä paremmaksi tulet.

Itseoppineita optimoinnin “wanna be guruja” nousee netin keskustelupalstoilla jatkuvasti esiin. Muistuttaisin kuitenkin, että omien (roska)sivujen optimointia ei voi verrata optimointigurun arkityöhön. Päivätyönä tämä ammatti on paljon muutakin kuin koodausta, ehkä ennen kaikkea projektinhallintaa, asiakaspalvelua ja erilaisten ongelmien ratkomista. Hakukoneoptimointia tehdään usein valmiille sivustoille ja sisällönhallintajärjestelmille. Miten sinä optimoisit 10 vuotta vanhaa sivustoa, jonka kivikautinen sisällönhallintajärjestelmä ei lähtökohtaisesti taivu mihinkään tai vaihtoehtoisesti asiakas ei ole valmis juuri mihinkään muutoksiin?

Todellinen ammattilainen joutuu työssään tuijottamaan paljon muutakin kuin avainsanojen sijoituksia. Vastaasi saat tietämättömiä toimitusjohtajia ja skeptisiä markkinointipäälliköitä, jotka sinun on osattava vakuuttaa hakukoneoptimoinnin hyödyistä. Vaikka apunasi ovat myyntitykit niin miten oikeasti voit toteuttaa jotain palvelua mitä et itse osaa myydä?

Pohdin nimenomaan hakukoneoptimoinnin konsultin arkea, en niinkään yhden sivuston optimointivelhon työtä. Hakukoneoptimointiin liittyy vahvasti myös web-analytiikan ja konversion ymmärtämistä/hyödyntämistä, mutta otetaan niitä näkökulmia esiin muissa kirjoituksissa.

Disclaimer:
Aina kyse ei ole osaamattomuudesta vaan ulkoistamalla hakukoneoptimointia tai mitä tahansa digimarkkinoinnin osa-aluetta ostaa asiakas/yhteistyökumppani itselleen myös aikaa.